2012-02-21

Tillbaka från San Francisco med en bunt intressanta öl!

Efter en ganska hård men rättvis vecka i San Francisco är det trots allt rätt skönt att vara hemma igen. Jetlaggen gör sig påmind men när man packat ur alla flaskor från väskorna och konstaterat att alla överlevde även denna resa så gör det inte så mycket :)

Dessa flaskor fanns i de, överfulla, väskorna..


Ett par av mina favoritöl från The Bruery vilket, jag, anser vara ett av de bästa bryggerierna i världen just nu när det gäller alkoholstarka öl.


Dessa öl är sådana jag velat prova en längre tid och således bestämde mig för att byta till mig dem när jag var i kalifornien. Tror dessa kan bli trevliga överraskningar för framtida ölprovningar. Speciellt sugen är jag på att få testa Chocolate Rain som jag har velat få tag på sedan jag hörde talas om ölet! Iced Eclipse fick jag som ett "extraöl" när jag bytte till mig Kate The Great.



Arctic Devil fick jag tag på ett par flaskor av förra året så den ska bli mycket intressant att testa igen. Berserker läste jag om så sent som för ett par månader sedan och det visade sig att jag fick denna öl som ett "extraöl" i ett ölbyte som gjordes på plats i SF. King Henry från det mycket trevliga bryggeriet Goose Island har fått mycket höga betyg på ölnördssajterna så jag blev extra glad när en bekant i New York skickade en flaska till mig på hotellet i SF.



En bunt goda öl från det grymma bryggeriet Firestone Walker som knappast behöver någon närmare introduktion. David Walker från ovan nämda bryggeri var på plats i en av de bästa ölaffärerna i SF, Healthy Spirits, och sålde några av sina roligare flaskor samt signerade dessa (ja, 2 av flaskorna ovan är signerade men de är så välförpackade att jag orkade inte öppna dem för att ta ut flaskorna :)). Ett av de bästa ölen som undertecknad drack från fat under resan till SF kommer även från detta bryggeri nämligen Velvet Merkin. Otroligt mjukt och fantastiskt gott.

Självklart fick jag även med mig lite mer öl än de ovan nämda men dessa kändes som de "roligare" ölen att berätta om. Fö måste jag återigen uppmana att alla som inte besökt SF Beerweek att göra det någon gång framöver då det är en fantastisk ölhändelse. Bara att få testa färska västkustipor på fat gör det, i min mening, värt att resa dit.

Nästa ölresa till staterna får nog bli San Diego Beer Week 2012 då jag har bekanta där och även känner flera som besökt denna händelse och rekommenderar den starkt.

2012-01-05

Äntligen!

...finns Sveriges, i mitt tycke, bästa buteljerade ipa, Indian Tribute, att beställa styckevis på Systembolaget.se. Tack Oppigårds Bryggeri!.

Edit: Nu verkar det vara kollikrav igen, hur ska de eg ha det? Jag lyckades iaf beställa 8x flaskor tidigare...

2011-12-08

Beerwell goes New York.

Beerwell-imperiet kom tidigare i höst fram till att det åter igen var hög tid att besöka en av våra favoritstäder, nämligen New York, för att konsumera lite kvalitetsöl samt shoppa lite inför julen.

Resan över samt hem blev ovanligt angenäm då sätet uppgraderades till economy extra (tack för tipset Gyllenbock!) som hade betydligt mer benutrymme och stolsbredd. Såhär borde de normala stolarna vara!

Torsdag 24/11

Vi anlände på torsdagen den 24:e november då det är thanksgiving evening i usa och det mesta var stängt inkl de flesta roliga ölbutiker. Dock så visade det sig att ett flertal ölpubar på manhattan var öppna inkl Rattle'n'Hum så vi beslöt oss för att besöka dem för lite pubmat och ett par öl. Då vi skulle vidare till en gemensam bekant något senare så beslöt vi oss för att nöja oss med ett par öl samt lite snabbmat och därefter gå vidare. Valet föll på ett glas Ballast Point Sculpin Ipa samt ett glas Oskar Blues G'Knight.


Båda ölen var mycket goda även om Sculpin inte kändes lika fräsch som när vi drack den under vårt besök till SF Beerweek 2011.

När vi var klara här besökte vi vår gemensamme vän och drack lite hembrygder och någon mer öl (som jag tyvärr glömt bort!) innan det var dags för en promenad till hotellet.

Fredag 25/11



Vi började dagens öläventyr med lunch på The Ginger Man då undertecknad stämt träff med en annan ölentusiast från Minnesota, som skulle besöka Manhattan över dagen, för att utbyta någon öl med honom och hans flickvän. Allt gick som smort och vi passade även på att prova några öl när vi var på plats...



Efter detta inttag av öl relativt tidigt på dagen så beslöt vi oss för att nyktra till med lite ölshopping. Det var mao dags att röra sig mot Whole Foods Bowery samt New Beer Distributors som enbart ligger ett par hundra meter från varandra. Att de råkar vara de bästa ölbutikerna på Manhattan skadar ju inte heller :) Whole foods hade några enorma kylar som var välfyllda med kvalitetsöl och sedan en bunt hyllor med öl sorterat på stil. Jag minns inte riktigt vad vi köpte här förutom en flaska Hebrew Genesis 15:15 samt en flaska Dogfish Head Bitches Brew samt en flaska Captain Lawrence Golden Delicious.

När vi var klara ölshoppingen på Whole Foods så var det dags för en kort promenad till New Beer Distributors för att se om de hade några roliga flaskor som Whole Foods saknade. Det hade dem. Vi hittade bl a en flaska Goose Island Night Stalker och en flaska Captain Lawrence Nor´Easter Winter Warmer som vi kvickt plockade på oss. Även ett 4-pack Oskar Blues Ten Fidy råkade följa med därifrån pga att jag (baggen) köpt ett dito på mina senaste besök här. Man skall ICKE underskatta nostalgifaktorn. Att det sedan är ett underbart gott öl gör ju inte saken sämre.

Efter att ha dumpat ölen på hotellet var det dags att besöka vår gemensamme vän samt lite av ölnördseliten i stan för en, för vår del, kortare provning.

Följande öl testades (öl märkta med en * var öl vi tog med oss!). Ett par
av dem tror jag testades kvällen efter då vi var tvugna att lämna sällskapet
lite tidigare än beräknat pga vi skulle träffa ett par ölnördar som vi arrangerat lite utbyten av öl med. Det var ett ganska intensivt schema under hela vistelsen faktiskt nu när jag tänker på saken :) Förutom detta intogs även ett par mycket
goda hembrygder.

Fredagen avslutades fö med ett par flaskor av detta öl...



Lördagen 26/11

Denna dag hade vi stämt träff med en gammal ölnördsbekant till Baggen från Philadelphia som tyckte att det var värt att åka tåg ett par timmar för att dricka lite öl med oss. Vi hade hört mycket gott om The Birreria som är en bryggpub lokaliserad högst uppe i en byggnad mitt i centrala manhattan. Bryggpuben är ett samarbete mellan Dogfish Head, Birra Del Borgo samt Baladin Brewery där de 2 sistnämda är italienska bryggerier. Maten har ett klart fokus på italien och ölen som bryggs på plats är sk cask-ales. Maten höll riktigt bra klass och ölen var välgjorda om än inte så spännande och passade perfekt till maten.

Efter att vi låtit maten sjunka ner lite i magen så var det dags att röra sig ut mot brooklyn för att besöka ett par välkända pubar där.

Då vi inte besökt Barcade tidigare så var sugen på att besöka det stort. Detta är alltså en pub kombinerad med en gammaldags arkadspelhall. Fiffigt nog finns det ett litet bord bredvid varje spel som man kan parkera sin öl på medans man spelar. (Beklagar den usla bildkvaliteten men mobilkameror och lite ljus är inte optimalt!).


Vad drack vi för öl på detta ställe då? Tyvärr gjorde jag inte speciellt mycket
anteckningar ang ölen vi drack här men jag vet att följande slank ner...


Efter ett relativt kort besök på detta trevliga ställe så blev vi pga tidspress (vår vän var tvungen att ta ett tidigare tåg tillbaka än planerat) så rörde vi oss med raska steg mot nästa ställe, nämligen Spuyten Duyvil. Denna trevliga, om än väldigt lilla, pub har besökts tidigare men då de hade några riktigt roliga öl på fat samt det faktum att atmosfären här är väldigt angenäm så kändes ett återbesök inte som något problem.



Vad drack vi här då? Ett par riktigt trevliga öl....

Det blev något öl till här samt ett mycket gott mjöd men även här lider anteckningarna, tyvärr, lite med sin frånvaro...(Ibland vill man bara njuta utan att nörda ner sig i ölträsket!)

Söndag 27/11

Detta var en av de minst ölnördiga dagarna men vi gick ut hårt genom att starta med lunch på The Pony Bar som vi bara besökte som hastigast under vårt förra besök i nyc. Vår gemensamme bekant hade tipsat oss om att de skulle ha "riktigt bra" pubmat här så det var det och det faktum att de skulle ha Dogfish Head 120 Minute Ipa på fat här som lockade. Det hade de.


Vi nöjde oss dock med att dricka lite alkoholsvagare öl till vår lunch för att sedan dricka ett par "roligare" öl efter maten. Valet föll på dessa.



Vi besökte denna pub ytterligare en gång då vi verkligen fattade tycke för den men vid detta tillfälle umgicks vi med bekanta och förde inga anteckningar över de öl vi drack. Det var en bunt öl från Stone Brewing iaf då de skulle ha en "tap takeover" dvs uteslutande fatöl från dem dagen efter.

Resten av dagen spenderades turistandes samt ett besök till ett mycket trevligt steakhouse.

Måndag 28/11

Förutom ett sista utbyte av öl hände det inte mycket ölrelaterat denna dag. Vi besökte Whole Foods - Columbus Circle för ett sista inköp av lite öl. De hade några intressanta öl visade det sig bl a Dogfish Head World Wide Stout från 2010.

Resten av dagen shoppades det kläder och dyl. Efter att vi packat ner allting för färden hem så avslutades dagen med en Founders Kentucky Breakfast Stout på hotellet. En riktigt bra stout som jag gärna dricker igen och igen.

Vissa av oss var lite utslagna efter den långa dagen....


Öl som fick åka med hem!

Dessa öl fick jag (Baggen) med mig hem. Observera att majoriteten av dessa är öl som jag byta till mig och inte öl som fanns att att köpa i affärerna. Öl märkta med * är inköpta i nyc. Ett tips är för ölentusiaster som tänkt åka hit är att ta med sig lite roliga belgiska suröl. Amerikanarna är galna i dem. Speciellt lite mer sällsynta öl från Cantillon.


Ser framförallt fram att få testa Founders Canadian Breakfast Stout av dessa som jag hört mycket gott om.



Av dessa är det väl Tart Of Darkness som lockar mest framförallt pga att jag inte druckit så många (någon?) sur stout förut. Iaf inte avsiktligt sur...



Här är det äntligen några öl som är inköpta på plats med. Jag var väldigt glad att jag lyckades få tag på en flaska Bitches Brew då jag velat testat detta öl ända sedan jag hörde talas om det. Ska bli spännande att se hur flaskversionen skiljer sig mot dito på fat.



En bunt intressanta öl som nog kommer att komma väl till pass under de kalla månaderna på året. WWS kommer nog att få vila ett antal år innan jag prövar den dock.




Pust. Det var en del arbeta att packa ner alla dessa och släpa hem dem men jag antar att det var värt det i slutändan. Jag längtar redan tills mitt nästa besök i staden som aldrig sover. Beerwell planerar att besöka SF Beerweek 2012 så risken finns att det bloggen kanske får nytt liv under/efter denna vecka!

2011-05-21

Beerwell-imperiet slår tillbaka! Blind ipa-provning.

Nu var det ett tag sedan det skrevs något på denna blogg. Vad kan det bero på? Tja, om vi ska vara ärliga så har det väl inte direkt funnits någon inspiration att skriva något och jag anser att om man bloggar för bloggandets skull så försvinner nog lite av glädjen. Framförallt tror jag att det resulterar i inlägg som är ganska tråkiga att läsa.

Häromdagen fick jag dock lite inspiration pga av nyhetssläppet på bolaget. Framförallt de humlestinna ölen var av stort intresse. Skulle det nu äntligen finnas en riktigt bra, svensk, ipa att tillgå i sommar? (Då tänkte jag främst på Sigtunas Summer IPA).

Strax efter detta föddes idéen att göra en sk "blind" provning av 3 humlestinna öl som jag nyligen införskaffat, nämligen dessa...




Öl nr 1:



Utseende: kopparfärgat med ett beige krämigt skum som slickar sig fast vid glaset. Vätskan är klar.

Doft: Karamell, Grapefrukt, Persika samt Blommor.

Smak: Malt, Karamell, Bröd, Tallbarr, Apelsin, Persika.

Munkänsla: Mjuk och len med lite kolsyra. Fruktig med en enorm beskt avslutning.

Ett gott öl som är lite för maltigt för min smak. Jag skulle nog föredra lite mer smak och aromhumle här samt aningen mindre bitterhumle.

Betyg: 3.7/5


Öl nr 2:



Utseende: Orange med ett kompakt, vitt skum. Vätskan är aningen disig.

Doft: Karamell, Citrusfrukter, Kokos(!), Persika och ett uns gräs.

Smak: Karamell, Kokos, Grapefrukt, Mango, Hö och örter.

Munkänsla: Torr och Besk med mycket tropiska frukter och relativt låg kolsyra. Amerikansk i stilen.

Väldigt lättdrucket öl med intressant humlesmak om än något för beskt. Pluspoäng för den intressanta humlekombinationen.

Betyg: 3.9/5


Öl nr 3:


Utseende: Bärnstensfärgat med ett luftigt, vitt, skum. Vätskan är klar.

Doft: Citron, Grapefrukt, Karamell, Kåda, Frukt.

Smak: Karamell, Tropisk frukt, Aprikos, Alkohol, Jord, Tallbarr, Hö.

Munkänsla: Mjuk med bra balans mellan malt och humle. Lite störande peppartoner och alkohol.

Detta var väldigt gott. Ölet kändes dock lite "trött" på humlefronten men det rann ner väldigt lätt och touchen av exotisk frukt gav verkligen mersmak.

Betyg: 4.1/5

Så, vilka nummer hör ihop med vilket öl?

Jag trodde verkligen att Sigtuna eller Amager / Port brewing skulle få högst betyg i provningen men så blev det alltså icke. Jag ska väl dock påpeka att samtliga öl som testades var goda och jag kan mycket väl tänka mig att dricka samtliga av dem igen.

Ett öl som också testades men utanför blindprovningen var Eskilstuna Ölkultur - Anders Dubbel IPA som var mycket god. Tur att jag har en flaska till av denna i kylen :)

Ödet får utvisa när denna blogg visar något livstecken igen men nästa helg så står det både ölprovning och ölbryggning på schemat så vem vet...

2011-03-04

Agenten och nya systembolaget.se

Nu har äntligen Systembevakningsagenten kommit igång igen efter Systembolagets förändringar på sin sajt. Jag befann mig i främmande land då den lanserades. Ett tack går till Johan Sjöblom som hjälpte till och bökade lite i den nya koden för att hitta rätt.

Vad tycker vi då om nya Systembolaget? Redan 2008 såg jag en första skiss i en case-bok från företaget inuse (läs mer om hur designprocessen har gått till) och dagens version är väl snarlik. Det har tagit ett bra tag att färdigställa sajten men överlag är det mesta positivt. Framför allt har man lagt krut på beställningsfunktionen och sökning tillsammans med dynamiska kategorival. Det är enklare att på så sätt leta fram drycker steg för steg, istället för att gå tillbaka och fylla i ett formulär igen. Det är ett liknande grepp som agenten använder, fast vi har "facetter" på vänstersidan (och tillåter bara en åt gången).

Däremot brister det i klarhet när det gäller tillfälliga och små lanseringar. Istället för att som tidigare få en lista för enbart en bestämd lansering, tvingas man nu markera små partier, sedan öl och slutligen sortera på datum fallande (två klick bara där, eftersom det sorteras stigande först). Det finns dock genvägar under Tjänster / Aktuella lanseringar som gör att man bara behöver bry sig om datumsorteringen.

Det finns också lite buggar som säkert rättas till med tiden. Det brukar alltid vara så. Bland annat får man felmeddelanden när man går in på vissa produkter som saknas i lager.

Att markera drycker och butiker till Mina sidor fungerar också smidigare än tidigare version. Dryckesprotokoll och inköpslista fanns sedan tidigare, men är uppfräschade och ser bra ut.

På det hela taget en bra och nödvändig uppfräschning. Bra jobbat! Nu hoppas vi bara att Systembolaget också förstår att de är en offentlig verksamhet finansierad av skattebetalare och därför släpper all data om produkterna i ett öppet API så att medborgare med teknisk kunskap kan göra vad de vill med den datan, exempelvis bygga en annorlunda webbtjänst.

2011-02-26

Öl inköpta i San Francisco!

Ja, jag vet att sådana här inlägg är ganska poänglösa men en del ölnördar verkar uppskatta dem ändå så here we go...

Utbudet av bra öl är verkligen trevligt i San Francisco. Det som lockar mest är såklart de purfärska iporna/dubbel-iporna som går att hitta i flertalet välsorterade öl och matbutiker samt pubar. Långt innan jag åkte till San Francisco beslöt jag mig därför att enbart njuta dessa humlebomber på plats och enbart ta med mig öl hem som tål tidens tand aningen bättre.

Öl med en * efter är öl som jag bytt mig till snarare än köpt i butik/pub (Ja, flertalet pubar har en licens som tillåter dem att sälja flaskor för konsumtion utanför deras egna lokaler...t ex hemma! Länge leve monopolet!).


(Från vänster till höger....)

1) The Bruery - Melange 3*
2) The Bruery - Black Tuesday*
3) Cigar City Brewing - Marshal Zhukovs Imperial Stout x3*


1) Fifty-Fifty brewing - Eclipse 2010 (Evan Williams Barrel) x2
2) Fifty-Fifty brewing - Eclipse 2010 (Four Roses Barrel)
3) Fifty-Fifty brewing - Eclipse 2010 (Heaven Hill Barrel)
4) Fifty-Fiftt brewing - Eclipse 2010 (Elijah Craig Barrel)*

Vänligen notera att jag fick 2 av flaskorna (de med rött resp. grönt vax) signerade av bryggaren själv. En stor man på många sätt och vis :)


1) Ballast Point Brewing Company - Victory At Sea x2
2) Midnight Sun Brewing Co - Arctic Devil x2
3) Nectar Ales - Black Xantus x2


1) Deschutes Brewery - The Abyss x4 (Jepp, jag älskar detta öl!)


1) North Coast Brewing Co - Old Stock Cellar Reserve (Bourbon Barrels)
2) Goose Island Beer Co - Rare Bourbon County Stout*
3) Russian River Brewing Company - Sanctification x2

Fick betala lite extra för att ta med mig så mycket godsaker hem och då hade även min bloggarkollega, Rojo, fått ta ett par av mina flaskor och andra prylar :)

Jag längtar redan nu tills nästa års resa. Fast nu får det bli ett par-tre vita veckor tror jag :)

2011-02-07

San Francisco Beerweek 2011


Om några dagar åker jag, Rojo, Weine från Casa Beer Blog, Christer från Överjäst samt lite andra ölentusiaster mfl till San Francisco Beerweek 2011 för se vad den amerikanska västkusten har att erbjuda i ölväg!

Då det känns lite meningslöst att var och en ska hålla på och uppdatera sina bloggar så har vi helt enkelt startat ett gemensam blog där ni kommer att kunna följa våra äventyr i San Francisco.

Delar av oss kommer att vara på plats under hela San Francisco Beerweek dvs den 11:e - 20:e Februari och vi lovar att försöka hinna med att besöka så mycket events som vi orkar med!

Bloggen då?

Den hittar ni enklast genom att klicka HÄR!

2010-11-19

Premiär!

Nu har Fatkoll.se öppnat sina portar! Spring genast dit och registrera er och hjälp "Beerwell-Imperiet" att göra sajten till något vi alla kan ha glädje av :) Vi kommer att hålla en liten lyxölsprovsmakning på lördag för att fira det hela så förhoppningvis blir inte detta det sista entryt på ytterligare ett halvår :)

2010-08-17

Stiltje på bloggen & Paket från amerikat!

Som ni nog märkt har det varit lite stiltje på bloggen såhär under sommaren. Vi hoppas kunna ändra på detta inom kort. Det står bl a en provning av massa "roliga" öl på schemat i helgen och den tänkte vi skriva lite om här så snart andan faller på :)

Tills dess får ni roa er med att se en bild på innehållet i det paket jag mottog idag!

2010-06-29

Ölställen att besöka i Boston

Förutom att hänga på American Craft Beer Fest var vi givetvis ute på olika ställen för att dricka öl på fat. Att vi var på American Craft skrev jag om tidigare, det ligger i Brookline på 1700 Beacon Street. Utbudet på fat var anpassat för den förfest till ACBF som hölls där, vad de har vanligtvis vet jag inte.

Bland höjdpunkterna på fat fanns Wachusett Larry, en imperial IPA med frisk humlesmak, Lost Abbey Angel's Share, Bear Republic Ryevalry (påminde mig lite om Hopfenweisse men lättare och humligare, Bear Republic hade många goda öl) och Founder's Devil Dancer.


Efter ACBF i Seaport World Trade Center åkte vi ut till Lord Hobo på 92 Hapshire Street i Cambridge. Det blev inga mängder öl här, minns inte heller exakt vad men några West Coast IPA slank nog ner tillsammans med välbehövlig mat i form av en vegetarisk och en köttfylld hamburgare.

The Publick House ligger i närheten på 1648 Beacon Street i Brookline. Medelstort ställe med ganska många öl på fat, både amerikanska och från övriga världen. Vi beställde bland annat Green Flash Hop Head Red, Allagash Black, Nøgne Ø Sunturnbrew och Houblon Chouffe. Roligt att smaka Sunturnbrew här, på fat, innan jag smakat flaskorna från Systembolagets senaste släpp.

The Sunset Tap & Grill ligger ute i Allston på 1380 Brighton Avenue. Fatlistan är imponerande med 100-tals öl och massor av flaskor. Här blev det bland annat Smuttynose Finest Kind IPA, Sixpoint Bengali Tiger och Pizza Port 4th Anniversary IPA. Avery Maharaja skulle finnas på fat, men vad tyvärr slut. God mat hade de också, jag beställde härligt mört kött med mustig bourbonsås och lökringar och Baggen fajitas med citroninsmord kyckling.


Deep Ellum ligger ett stenkast därifrån på 477 Cambridge Street. 28 öl på fat och lite blandade flaskor. Vi höll till på bakgårdens uteservering, mitt bland bostadshusen, väldigt mysigt. Mikkeller 10 fanns roligt nog på fat (kostade $10), vi drack även Green Flash West Coast IPA, Pretty Things Field Mouse's Farewell, Coniston Bluebird XB (cask från England), Amager Imperial Stout och North Coast Old Rasputin (nitro). Både Amager och North Coast smakade gudomligt. Dessutom delade vi på en flaska Stone Ruination IPA, otroligt färsk jämfört med de flaskor som vi smakat i Sverige. Såklart.

Priserna ligger mellan $5-10 för varierande storlekar på glasen. Inhemska öl brukar ligga runt $6, vilket i svenska pengar blir ungefär 50 kr. Ett bra pris för en pint välhumlad IPA från USA. Det märks att Sverige har högre skatter och att det kostar att ta in öl från staterna till vårt avlånga land. Dessutom har de öl som kräver det i många fall inte kvar samma krispighet från humlen.


Här står jag på behörigt avstånd framför den kända puben Cheers. Vi gick aldrig in, det är kanske Bostons största turistfälla och att trängas med andra och betala dyra dollar för Bud Light eller souvenirer lockade inte direkt. Dock måste man ju ha sett stället utifrån. Interiören spelades dock in i en studio. Va?! Visste ni inte det?

2010-06-28

Ja, jag vet att jag inte borde men jag kan inte låta bli...

Ja, jag vet att man inte ska blogga om öl man släpat med sig från utlandet. Fast jag tänker göra det ändå i väntan på en mer seriös artikel ang ölutbudet i boston som är planerat till senare denna vecka.

Som de flesta läst så har ju beerwell nu avslutat sin resa till boston och eftersom jag hade lite extra tid (utbildning/konferens) efter det att Rojo åkt hem så passade jag på att, under kvällstid, besöka lite fler ölbutiker och se om jag lyckades fynda något. Det gjorde jag.

Nedan följer en liten bild på samtliga flaskor som följde med mig hem denna gång. Samtliga kom hem i fullgott skick tack vare bubbelplast, kläder samt kartongrör.

För första gången tänker jag nämna vilka öl jag kunde handla i butik samt vilka jag bytte till mig.

Dessa öl inhandlades i diverse butiker i boston...




Följande öl bytte jag till mig...


Ni kanske undrar varför jag inte tog med några ipor hem? Jo, det beror på att jag anser att de ska drickas så färska som möjligt och beslöt mig sonika för att nöja mig med att dricka dem på fat under besöket. Sådetså.

2010-06-27

För er som älskar viner....

Ja, jag vet. Det finns ingen ursäkt. Snart kommer fler inlägg från oss. Tills dess får ni hålla till godo med detta underbara inlägg från vår vän Bengt, en sann vinkonässör som hjälper till att sprida vinets goda rykte i Sverige.

Öl är naturligtvis mer påfrestande och drar tankarna till grottmänniskor, reliker och riktiga fornmänniskor... Ja, det är dessa former av avskum som dricker denna dryck.

Vad sägs om Beerwells riktiga topplista med Agenten som grund, mig ståendes framför kameran proklamerande i en superfylld state att Green Flash eller Alesmith bör drickas en vecka efter buteljering, i rikssändning, i TV4, tack Bengt. Fast jag gillar vin också. Speciellt Amarone. ;)

2010-06-19

Fredagskväll på ACBF 2010

Efter ett hett tips från Todd att besöka American Craft Beer Fest på fredag istället för den planerade lördagen, befann vi oss äntligen vid Seaport World Trade Center i Boston för att smaka en massa god öl.

Vi kom dit en halvtimma innan och fick en ganska bra plats i kön, som snabbt växte bakom oss. Vid öppnandet flöt allt på mycket snabbt och strax var vi inne i den stora hallen som ännu var rätt gles med besökare.

Istället för att gå in på en lång redogörelse för vilka öl vi testade, vilket väl var kring ett 30-tal per person (vi hade även med oss Eric som Baggen trejdat med tidigare), så listar vi några av höjdpunkterna:

Goose Island Bourbon Barrel Aged Imperial Coffee Stout, samma som den "vanliga" Bourbon County Stout fast kaffe i den, betydligt mer balanserad, man slås inte av bourbonsmaken lika mycket och kaffet gör det hela till en behaglig upplevelse.

Cisco Cherry Woods, ekfatslagrad veteöl med körsbär, helt enkelt en riktigt bra upplevelse, inte för syrlig utan fint balanserad.

Brooklyn BLAST!, en dubbel-IPA som helt enkelt smakade mycket bra.

Sierra Nevada Hellraiser, en Chocolate Chili Pepper Imperial Stout på 10,2%, mycket krämig och just precis lagom med diskret chilismak i bakgrunden. Vi smakade även lite på en "Habanero stout" från något annat bryggeri, den rev rejält i eftersmaken.

Boston Beer Co, ja ni vet dom där som gör Samuel Adams, hade en ganska god suröl vid namn Kosmic Mother Funk. Förvånansvärt bra drag i den!

Stone hade sin vanliga IPA med olika torrhumlingar, vi testade Chinook och Columbus, jag hade velat testa Centennial men den var inte på när vi först kom dit och sedan testade vi en massa andra öl istället och... tja. Så blev det.




En annan höjdpunkt var att det fanns mycket tjejer på plats, vilket märks på en del av bilderna. Då menar jag inte bara som bihang till sin kille eller ståendes i utställarbåsen för att attrahera besökare, det fanns flera exempel på tjejer som besökte festen i grupp för att testa öl. Här ligger Sverige lite efter, vilket redan påpekats i någon annan blogg.

Bland lågpunkterna fanns North Coast som bara hade två olika öl, och Lagunitas verkade inte ens ha kommit dit. En värre lågpunkt var att det inte fanns några stolar att sitta ner på. Värdelöst! Benen känns lite svaga idag.

Det var mindre folk än 2008, då Baggen var där. Men; betydligt mer välorganiserat. Den här ölfestivalen riktar sig till den stora massan för att få den mer intresserad av olika öl. Vill man ha mer specialöl så finns Extreme Beer Fest i olika tappningar.




Efter festen så stack vi till Lord Hobo, som rekommenderades av bröderna Alström själva. Bra urval på fat och god mat. Nu ska vi till Sunset Grill & Tap för att smaka lite från deras sortiment av 112 fatöl (!) och 400 flaskor. Ha det bra, ni dödliga!

2010-06-18

En awesome kväll i Boston


En okej flygresa med för Baggen lite för många skrikande barn, sedan lite trejding och efter det tunnelbanespårvagnen till puben American Craft där trejdaren Eric gjorde oss sällskap. Runt 50 öl på fat för förfestandet kring American Craft Beer Fest!

Vi provade bl a Alagash Black 1yr Old Burboun Barrel Aged, Bear Republic Five Zero, Endavour, Racer 5, Racer X, Ryevalry (en personlig favorit, som jag tyckte påminde om Hopfenweisse med en massa mer god humle i och mindre störande jästsmak), Founder's Devil Dancer, Lost Abbey Angel's Share (Bourbon, på FAT!), med flera... En del riktigt bra öl, kanske man kan säga.

Just nu ligger Baggen och snarkar i sängen. Jag tar det tunga lasset och bloggar. Nu vaknade han visst och frågade "ska du sitta uppe?" innan han gick in och borstade tänderna. :)

American Craft var ett mycket trevligt ställe. Trots att de blandade ihop våra beställningar av hamburgare, där jag fick en rå burgare och Baggen en medium, så var servicen outstanding och sällskapet out of this world.


Till råga på allt började vi prata med ägaren av stället, sedan tvingade han i sin tur Todd från BeerAdvocate att prata med oss, och i samtalet som följde som innehöll en hel del av öl och bryggerier tvingade jag Todd att avslöja att han var en värdig arvtagare till Jonas Alströmer, mannen med potatisen, som i senare skede om jag inte minns helt fel inte var den förste, detta får gärna någon mer faktaintresserad kolla (kanske Bark, hint hint), men vi hade ett mycket givande samtal om öl, bryggerier, trender och den kommande ölfesten i Boston.

2010-06-16

Vi besöker American Craft Beer Fest

Nu i helgen är det dags för American Craft Beer Fest 2010 i Boston, USA. Beerwell är på plats för att hitta guldkornen bland fler än 400 olika öl.

Hela listan på bryggerier och öl:
http://beeradvocate.com/acbf/beer/

Om ni hittar något i listan som ni absolut vill att vi ska prova, tveka inte att kommentera! Vi kommer att slänga upp text och bild när det ges tillfälle.

2010-05-20

Recept på en bra helg! - Del 2

Lördagen den 15/5.

Klockan var 8-någonting då alarmet gick igång. Trots att dagen skulle bjuda på både ölbryggning och en ölprovning så kändes det lite segt att ta sig upp.

9.30 hämtade en vän till Rojo upp oss för transport till Drakens Ångbryggeri i Mölndal där vi skulle träffa Rick Gordon Lindqvist för att brygga "Baggens Välhumlade Sommarbock", en vetebock med långt++ mycket mer humle än vad som är brukligt för stilen.

Ett separat inlägg om bryggningen kommer vid ett senare tillfälle.

När vi var klara med bryggningen, runt 16.30, var det dags för ett kvickt klädbyte och sedan bege sig mot The Rover Pub för att möta Dempa, Christer och Weine för att intaga en öl och lite mat innan kvällens galna provning skulle börja.


För de som inte har provat burgaren på The Rover Pub, gör det, den är nämligen riktigt bra. De hade fö Mikkeller 1000 IBU på fat under vårt besök där men vi valde att avstå den då kvällen skulle bjuda på rikligt med alkoholstarka öl.

När vi var i stort sett klara med maten dök Victor samt herr och fru Marsiblursi upp för att se om vi var klara att röra oss vidare, vilket vi nästan var. Ett par minuter senare var vi på väg till Christers arbetsplats då det var där provningen skulle ske.

Lokalerna visade sig vara toppenfräscha och där fanns rejält med glas. Christer hade även varit vänlig nog att förse oss med lite tilltugg i form av ost, chips mm.


Nu började folk att plocka fram de öl de tagit med sig till provningen och alla tittade intresserat på när flaskorna ställdes fram på bordet. De flesta öl som skulle provas kände vi ju till i förskott men det har ju hänt förut att någon tar med en skön bonusöl bara för att de kan. Så skedde även denna gång i form av en Mikkeller - X Imperial Stout 2007 Barrel Aged som herr och fru Marsiblursi ropat hem på en välgörenhetsauktion som Mikkeller och ölbutikken arrangerat för ett tag sedan. Man kan väl lugnt påstå att detta var ett öl jag aldrig trodde jag skulle få smaka och jag blev ännu mer tacksam att de tagit med den när de avslöjade hur mycket de betalt för den :-)


Eftersom vi provade _många_ öl under kvällen så har jag valt att fokusera på de, i mitt tycke, bästa ölen och istället skriva lite mer utförligt om dem :)
  • The Bruery - Black Tuesday

    En massiv stout på 19.5% som har lagrats på bourbonfat. Doften är enorm med med toner av chokladlikör, bourbon, vanilj, portvin och rostad malt. Mycket respektingivande faktiskt. Smaken är minst lika enorm där lakrits, malt, bourbon, portvin, russin, choklad, katrinplommon samt soja slåss om att få uppmärksamhet. Det är andra gången jag dricker denna och jag vidhåller att 7-8cl av detta odjur är mer än nog. Väldigt imponerande för att vara 19.5%. Väldigt sött.
    Betyg: 4.5/5
  • Firestone - Walker 12

    Ett öl som är en mix av en massa olika öl från firestone som sedan har fatlagrats vad jag förstår. Mixen är olika för varje årgång. Jag har druckit detta öl vid ett tidigare tillfälle och tyckte då att den var bra men inte jättebra. Doften är ganska intensiv med toner av karamell, trä, whisky och vanilj samt nötter. Smaken är riktigt angenäm och jag känner tydliga spår av karamell, alkhohol, lakrits, bröd, mogna frukter, bourbon samt mjölkchoklad. Måste säga att detta öl kändes väldigt angenämt och balanserat nu mot när jag drack det senast. Tokigt gott!
    Betyg: 4.5/5
  • Cantillion Foufoune

    Självklart bjöd kvällen på en del öl av syrlig karaktär och detta var ett av de 2 bästa dito. Jag har väl inte druckit något från Cantillon som varit "dåligt" men vissa är ju helt klart bättre än andra. FouFoune är iaf en aprikoslambik och jag tror årgången vi hade äran att prova var 2006. Doften är väldigt typisk ett öl av denna klass och toner av sur mjölk, omogen frukt, trä och en viss citronsyra. Smaken är ganska lik doften med undantag av att det smakar "stall" och toner av aprikos tränger fram då och då. Detta är en väldigt "tuff" lambic men den var kändes underbar att bryta av med under en provning då många av ölen var starka och söta.
    Betyg:4.0/5
  • Apis Póltorak Jadwiga

    Vad är nu detta undrar folk? Jo, Victor hade erbjudit sig att ta med denna dryck då den är den högst rejtade mjöden på Ratebeer i dagsläget. Jag gillar mjöd men det är inte många, som jag testat, som varit något att ha. Denna mjöd ska dock vara extra bra för att man haft i hallon, vilda rosor(!) och honungnektar. När jag provsmakade denna infann sig ett stort leende på min mun. Drycken var förvisso sjukt söt men otroligt sammetslen med smak av honung, frukt, karamell samt lite lönnsirap och alkohol. Doften är däremot inte så fantastiskt utan där dominerar mest karamell, alkohol, sirap och en hint av bourbon. Förmodligen är detta den sötaste dryck jag någonsin inmundigat men en 7-8cl att sippa på var underbart.
    Betyg: 5/5
  • The Bruery - Papier

    Kvällens andra öl från populära The Bruery. Papier är en sk old ale där 75 av ölet lagrats på ekfat och 25% är lagrat på bourbonfat. Ölet är på respektingivande 14.5% alkohol och jag förväntade mig en kraftfull arom men finner att den är mer elegant än kraftfull med nyanser av karamell, trä, bourbon samt muscovadosocker. Smaken domineras av dadlar, russin vanilj, karamell, trä och en diskret ton av mjölkchoklad. Sin styrka till trots fann jag detta öl väldigt lättdrucket men det behöver nog ett par år på flaska för att nå sin fulla potential.
    Betyg: 4.0/5
  • 3 Fonteinen - Oude Geuze Vintage 2002

    Geuze är en ölstil jag lärt mig att dricka på senare år. Man inser inte riktigt hur bra denna typ av öl är förräns man använt den för att fräscha upp smaklökarna efter man druckit ett par-tre riktigt tunga och smakrika öl. Hursomhelst så var denna flaska från 2002 och har således ett par år på nacken. Doften är inte så intensiv som jag förväntar mig utan det är diskreta toner av citrus, hö, trä, och syrliga äpplen. Smaken är ganska snarlik där citrus, hö, läder, frukt samt vått trä dominerar. Allting är dock väldigt välbalanserat och den är mycket mildare än jag förväntat mig. En riktig toppengeuze!
    Betyg: 4.5/5
  • De Molen - Hel & Verdoemenis 666

    Bryggeriet De Molen har verkligen blivit ett av mina favoritbryggerier på senare tid. De är inte rädda för att experimentera och producerar nya öl i en rask takt. Detta har öl har fått mycket positivt uppmärksamhet på sistone så jag såg verkligen fram emot att prova det. Doften är ganska mäktig där jag främst känner igen rostad malt, kaffe, rök, cognac och vanilj. Smaken är lite som man förväntar sig efter man känt doften och vanilj, rostad malt, bitterchoklad, en touch av lakrits, mörk karamell och en aning övermogen frukt och cognac trängs om uppmärksamhet. Alkoholen är väldigt väl dold och om man nu får klaga på något så kunde den ha haft lite mer kolsyra (den har dock kolsyra men det är i minsta laget). Ännu ett toppenöl från De Molen.
    Betyg: 4.5/5
  • Mikkeller - X Imperial Stout 2007 Barrel Aged

    Herr & fru Marsiblursi slog på stort och tog med sig detta öl som enbart producerats i 40 exemplar. Det är en 15% stout som lagrats på sherry fat. När ölet hälls upp ser man att det är riktigt tjockt och svart som motorolja. Doften är riktigt söt och angenäm med toner av sherry, melass, mogen frukt, karamell och choklad. Jag satt faktiskt och doftade på detta öl i flera minuter innan jag insåg att jag nog borde smaka lite på det också... Smaken är mycket komplex (minst sagt!) och jag känner igen nyanser av plommon, russin, sherry, melass, mörk karamell, portvin, rostad malt och choklad. Som många stouts i den tyngre skolan så har detta öl en väldigt hög restsötma och gillar man inte det så kanske detta öl är lite i tyngsta laget. Jag fann iaf detta öl otroligt gott och det svider lite i själen att veta att jag inte kommer att få dricka det igen. Vår flaska hade fö nummer 20/40.
    Betyg:4.5/5
Det var en riktigt angenäm kväll med mycket sköna människor och många goda öl. Återigen stort tack till Christer som ordnade med lokal, snacks, mumsiga hembrygda öl samt galna bonusöl mitt i natten :)



Jag ser redan fram emot nästa provning!