2011-02-26

Öl inköpta i San Francisco!

Ja, jag vet att sådana här inlägg är ganska poänglösa men en del ölnördar verkar uppskatta dem ändå så here we go...

Utbudet av bra öl är verkligen trevligt i San Francisco. Det som lockar mest är såklart de purfärska iporna/dubbel-iporna som går att hitta i flertalet välsorterade öl och matbutiker samt pubar. Långt innan jag åkte till San Francisco beslöt jag mig därför att enbart njuta dessa humlebomber på plats och enbart ta med mig öl hem som tål tidens tand aningen bättre.

Öl med en * efter är öl som jag bytt mig till snarare än köpt i butik/pub (Ja, flertalet pubar har en licens som tillåter dem att sälja flaskor för konsumtion utanför deras egna lokaler...t ex hemma! Länge leve monopolet!).


(Från vänster till höger....)

1) The Bruery - Melange 3*
2) The Bruery - Black Tuesday*
3) Cigar City Brewing - Marshal Zhukovs Imperial Stout x3*


1) Fifty-Fifty brewing - Eclipse 2010 (Evan Williams Barrel) x2
2) Fifty-Fifty brewing - Eclipse 2010 (Four Roses Barrel)
3) Fifty-Fifty brewing - Eclipse 2010 (Heaven Hill Barrel)
4) Fifty-Fiftt brewing - Eclipse 2010 (Elijah Craig Barrel)*

Vänligen notera att jag fick 2 av flaskorna (de med rött resp. grönt vax) signerade av bryggaren själv. En stor man på många sätt och vis :)


1) Ballast Point Brewing Company - Victory At Sea x2
2) Midnight Sun Brewing Co - Arctic Devil x2
3) Nectar Ales - Black Xantus x2


1) Deschutes Brewery - The Abyss x4 (Jepp, jag älskar detta öl!)


1) North Coast Brewing Co - Old Stock Cellar Reserve (Bourbon Barrels)
2) Goose Island Beer Co - Rare Bourbon County Stout*
3) Russian River Brewing Company - Sanctification x2

Fick betala lite extra för att ta med mig så mycket godsaker hem och då hade även min bloggarkollega, Rojo, fått ta ett par av mina flaskor och andra prylar :)

Jag längtar redan nu tills nästa års resa. Fast nu får det bli ett par-tre vita veckor tror jag :)

2011-02-07

San Francisco Beerweek 2011


Om några dagar åker jag, Rojo, Weine från Casa Beer Blog, Christer från Överjäst samt lite andra ölentusiaster mfl till San Francisco Beerweek 2011 för se vad den amerikanska västkusten har att erbjuda i ölväg!

Då det känns lite meningslöst att var och en ska hålla på och uppdatera sina bloggar så har vi helt enkelt startat ett gemensam blog där ni kommer att kunna följa våra äventyr i San Francisco.

Delar av oss kommer att vara på plats under hela San Francisco Beerweek dvs den 11:e - 20:e Februari och vi lovar att försöka hinna med att besöka så mycket events som vi orkar med!

Bloggen då?

Den hittar ni enklast genom att klicka HÄR!

2010-11-19

Premiär!

Nu har Fatkoll.se öppnat sina portar! Spring genast dit och registrera er och hjälp "Beerwell-Imperiet" att göra sajten till något vi alla kan ha glädje av :) Vi kommer att hålla en liten lyxölsprovsmakning på lördag för att fira det hela så förhoppningvis blir inte detta det sista entryt på ytterligare ett halvår :)

2010-08-17

Stiltje på bloggen & Paket från amerikat!

Som ni nog märkt har det varit lite stiltje på bloggen såhär under sommaren. Vi hoppas kunna ändra på detta inom kort. Det står bl a en provning av massa "roliga" öl på schemat i helgen och den tänkte vi skriva lite om här så snart andan faller på :)

Tills dess får ni roa er med att se en bild på innehållet i det paket jag mottog idag!

2010-06-29

Ölställen att besöka i Boston

Förutom att hänga på American Craft Beer Fest var vi givetvis ute på olika ställen för att dricka öl på fat. Att vi var på American Craft skrev jag om tidigare, det ligger i Brookline på 1700 Beacon Street. Utbudet på fat var anpassat för den förfest till ACBF som hölls där, vad de har vanligtvis vet jag inte.

Bland höjdpunkterna på fat fanns Wachusett Larry, en imperial IPA med frisk humlesmak, Lost Abbey Angel's Share, Bear Republic Ryevalry (påminde mig lite om Hopfenweisse men lättare och humligare, Bear Republic hade många goda öl) och Founder's Devil Dancer.


Efter ACBF i Seaport World Trade Center åkte vi ut till Lord Hobo på 92 Hapshire Street i Cambridge. Det blev inga mängder öl här, minns inte heller exakt vad men några West Coast IPA slank nog ner tillsammans med välbehövlig mat i form av en vegetarisk och en köttfylld hamburgare.

The Publick House ligger i närheten på 1648 Beacon Street i Brookline. Medelstort ställe med ganska många öl på fat, både amerikanska och från övriga världen. Vi beställde bland annat Green Flash Hop Head Red, Allagash Black, Nøgne Ø Sunturnbrew och Houblon Chouffe. Roligt att smaka Sunturnbrew här, på fat, innan jag smakat flaskorna från Systembolagets senaste släpp.

The Sunset Tap & Grill ligger ute i Allston på 1380 Brighton Avenue. Fatlistan är imponerande med 100-tals öl och massor av flaskor. Här blev det bland annat Smuttynose Finest Kind IPA, Sixpoint Bengali Tiger och Pizza Port 4th Anniversary IPA. Avery Maharaja skulle finnas på fat, men vad tyvärr slut. God mat hade de också, jag beställde härligt mört kött med mustig bourbonsås och lökringar och Baggen fajitas med citroninsmord kyckling.


Deep Ellum ligger ett stenkast därifrån på 477 Cambridge Street. 28 öl på fat och lite blandade flaskor. Vi höll till på bakgårdens uteservering, mitt bland bostadshusen, väldigt mysigt. Mikkeller 10 fanns roligt nog på fat (kostade $10), vi drack även Green Flash West Coast IPA, Pretty Things Field Mouse's Farewell, Coniston Bluebird XB (cask från England), Amager Imperial Stout och North Coast Old Rasputin (nitro). Både Amager och North Coast smakade gudomligt. Dessutom delade vi på en flaska Stone Ruination IPA, otroligt färsk jämfört med de flaskor som vi smakat i Sverige. Såklart.

Priserna ligger mellan $5-10 för varierande storlekar på glasen. Inhemska öl brukar ligga runt $6, vilket i svenska pengar blir ungefär 50 kr. Ett bra pris för en pint välhumlad IPA från USA. Det märks att Sverige har högre skatter och att det kostar att ta in öl från staterna till vårt avlånga land. Dessutom har de öl som kräver det i många fall inte kvar samma krispighet från humlen.


Här står jag på behörigt avstånd framför den kända puben Cheers. Vi gick aldrig in, det är kanske Bostons största turistfälla och att trängas med andra och betala dyra dollar för Bud Light eller souvenirer lockade inte direkt. Dock måste man ju ha sett stället utifrån. Interiören spelades dock in i en studio. Va?! Visste ni inte det?